السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه یاصاحب العصروالزمان(عج)
امروز روزجمعه هم متعلق به امام عصروزمان حضرت حجت(عج) وهم آغاز امامت آن بزرگوار است ، شایسته است که چند مطلب کوتاه درقالب پرسش وپاسخ خدمت منتظران آن حضرت تقدیم نمایم:
نکتة اول :
1 ) س : دلیل قرآنی وروایی بروجود آن حضرت درعالم چیست؟
ج : دلایل قرآن زیادی می توان اقامه کرد که دراینجا به یک دلیل قرآنی ویک دلیل روایی بسنده می کنیم:
دلیل قرآنی بروجود وضرورت امام زمان(عج):
آنچه از سورة قدر وآيات آغازين سورة دخان ( إِِنَّا أَنْزَلْناهُ في لَيْلَةٍ مُبارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرينَ ، فيها يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكيمٍ) و رواياتي كه در تفسير اين سوره وآيات رسيده اند[1]، به دست مي آيد اين است كه: اولا ، شب قدر در هرسال هست [2]و درآن شب تقدير امور وتفريق كُلُّ أَمْرٍ حَكيمٍ مي شود. ثانيا ، فرشتگان در شب قدر در زمين نازل مي شوند و مقدرات يكساله را ، به نزد وليّ مطلق زمان وحجت خدا مي آورند ، و به او تسليم مي كنند. اين واقعيت همواره بوده و تاقيامت خواهد بود. چنانكه از ابوذرغفاري روايت است كه: « به پيامبر اکرم(ص) گفتم: اي پيامبرخدا! آيا شب قدر ونزول فرشتگان در آن شب ، تنها درزمان پيامبران وجود دارد و چون پيامبران از دنيا رفتند ديگر شب قدري نيست؟ پيامبراكرم(ص) فرمود: نه ، بلكه شب قدر تاقيام قيامت هست[3]».
همچنين كلمة «تنزّل» درسوره قدر وكلمة «يفرق» درآيات اول سوره دخان كه با فعل مضارع آورده شده و دلالت براستمرار دارند ، به روشني ثابت مي كنند كه نزول ملائكه و تفريق وتحكيم امور ، همواره استمراردارد و در چنين شبي(شب قدر) انجام مي پذيرد[4].
بنابراين ، وقتي ثابت شد كه شب قدر درهرسال هست ، بايد صاحب شب قدر نيز هميشه وجود داشته باشد ، واگرنه فرشتگان برچه كسي فرود بيايند؟ وكتاب تقدير را نزد چه كسي بگشايند ؟ ومجاري امور را ، به اذن خدا به چه كسي بسپارند؟. بدين ترتيب ، وجود صاحب شب قدر در هرزماني ضرورت پيدا مي كند كه بايد در عالم وجود داشته باشد.
به اتفاق همة مسلمانان در زمان حيات پيامبراكرم(ص) ، صاحب شب قدر و محل نزول فرشتگان آن شب ، آستان مقدس محمد مصطفي(ص)بود. براساس روايات متعدد ومعتبر بعد از آن حضرت ، صاحب شب قدر و محل نزول فرشتگان كه درآن شب فرود مي آيند ، اميرمؤمنان علي(ع) وامامان بعد از او تا حضرت حجت بن الحسن امام زمان(عج) مي باشد[5].
درزمان غيبت ، اين مرتبت وجايگاه براي حضرت حجت(عج) مي باشد يعني صاحب شب قدر و ميزبان فرشتگان كه در آن شب فرود مي آيند ، آن حضرت است. بنابراین ، وجود و ضرورت امام زمان(عج) ثابت می گردد.
اما دلیل روایی : ازبین دهها روایت که این مطلب را بیان می کند تنها به حدیث ثقلین اشاره می کنیم . این حدیث ازنظر شیعه وسنی معتبر و درکتابهای مهم فریقین نقل شده است.
هرچند در نقلهاي متعدد اين حديث تفاوتهاي وجود دارد ، ولي محور مشترك آنها دعوت مردم به پيروي از كتاب خدا واهل بيت پيامبراست. مضمون اين حديث شريف اين است كه حضرت رسول اكرم(ص) فرمود:« إ ِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي وَ إِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْض ؛ همانا من دو گوهر گرانبها را درميان شما مي گذارم ، تا زماني كه به اين دو تمسك جوييد گمراه نخواهيد شد ، كتاب خدا و اهل بيت خويش را ، واين دو از يكديگر جدانگردند تا آن هنگام كه دركنار حوض[كوثر]برمن وارد شوند[6]».
اين حديث شريف به صراحت ازجداي ناپذيري قرآن و اهل بيت سخن مي گويد ؛ بركسي مخفي نيست كه قرآن در جامعة اسلامي باقي و ساري وجاري است ، پس بايد از اهلبيت نيز ، كسي در كنار اين قرآن باشد تا عدم جدايي آن دو كه رسول خاتم(ص) ازآن خبر داده است(« إِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْض») ، تحقق و مصداق پيدا كند. بدين ترتيب ثابت مي شود: تا روزى كه حتى يك فرد از انسانها در دنيا باقى است ، حجت صامت(قرآن) وحجت ناطق(امام معصوم) نيز ، بايد باشند و ازهم جدايي ندارند.
علامه طباطبائى ضمن مسلم و قطعي دانستن حديث ثقلين و تأكيد بر اينكه ، اين حديث به سندهاي بسيار وعبارات مختلفي روايت شده ، به گونة كه سني وشيعه به صحت آن ، اعتراف واتفاق دارند ، مطالب مهمي را از اين حديث قابل استفاده مي داند ، از جمله مي نويسد :« همچنان كه قرآن تا قيامت در بين مردم باقى مىماند، عترت پيغمبر نيز تا قيامت باقى خواهد ماند، يعنى هيچ زمانى[عالم] از وجود امام و رهبر حقيقى ، خالى نمىگردد[7]».
دربارة عدم جدايي قرآن و اهل بيت ، علاوه برعلما و انديشمندان شيعه ، عالمان ومحققان اهل سنت نيز ، بيانات بسيار مهمي دارند كه به عنوان نمونه ، يكي از آن بيانات را ياد آور مي شويم. محدث معروف اهل سنت ابن حجر هيتمي مكي شافعي ، مؤلف كتابهاي متعدد مي گويد:« احاديثي كه ازپيامبررسيده است ودرآنها برپيروي از خاندان پيامبر وچنگ زدن به هدايت آنان تأكيد شده است ، مي فهماند كه هميشه تا قيام قيامت ، كسي از خاندان پيامبروجود دارد كه شايستة رهبري وهدايت است ، چنانكه قرآن نيز تا قيامت راهبرو هادي است. وبراي همين( كه هميشه كسي از ايشان در جهان هست)، آنان سبب ايمني و بقا درزمين اند... [8]».
[1] - محمدبن يعقوب كليني ، الكافي (ط - الإسلامية) ، ج1 ، ص 242 - 253.
[2] - اميرمؤمنان علي(ع) فرمود:« إِنَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ فِي كُلِّ سَنَةٍ وَ إِنَّهُ يَنْزِلُ فِي تِلْكَ اللَّيْلَةِ أَمْرُ السَّنَةِ وَ إِنَّ لِذَلِكَ الْأَمْرِ وُلَاةً بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ (ص)...»، محمدبن يعقوب كليني ، الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج1 ؛ ص247.
[3] - سيدهاشم بن سليمان بحراني ، البرهان في تفسير القرآن ، ج5 ص 714 .
[4] - محمد رضا حكيمي ، خورشيد مغرب ، ص 170.
[5] - محمدبن يعقوب كليني ، الكافي (ط - الإسلامية) ، ج1 ، ص 247-253.
[6] - محمدبن محمد مفيد ، الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد ؛ ج1 ؛ ص233.
[7] - محمد حسين طباطبايي ، شيعه دراسلام ، ص 243 – 244.
[8] - سيد علي ميلاني ، نفحات الازهار ، ج 2 ، ص 263 . به نقل از: الصواعق المحرقه ، ص 90 .
بساتین ...
ما را در سایت بساتین دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : chaidari587 بازدید : 147 تاريخ : جمعه 3 دی 1395 ساعت: 8:45